قیمت تور باکو

تور باکو

قیمت تور باکو

تور باکو

سوغات باکو

خرید سوغات به رسم یادگار و تحفه سفر، یکی از عادت‌های پسندیده‌ای است که از گذشته تاکنون در میان گردشگران ایرانی رواج داشته است. از طرفی، شهر باکو نیز به دلیل وجود مناسبت‌های خاص، عادت‌ها و رسوم مشترک از جمله مقصدهای پرطرفدار گردشگری شهروندان ایرانی است. پس برای آشنایی بیشتر با سوغات شهر باکو در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.


تبلیغات

رزرو هتل ، الی گشتبلیط هواپیما ارزانهمه چیز درباره ویزا

مقاله‌های مرتبط


فرودگاه بین المللی حیدر علی‌اف باکو، آذربایجان

حقایق جالب در مورد باکو، جمهوری آذربایجان

غذاهای محلی جمهوری آذربایجان، از غذای اصلی تا دسرهای خوشمزه

تماشا کنید: یک روز در باکو، جمهوری آذربایجان

انتخاب سوغات مناسب همواره یکی از دغدغه‌های گردشگران در طول سفر بوده است؛ زیرا فلسفه خرید سوغات در درجه نخست تهیه یادگاری از فرهنگ آن ناحیه و سپس، کاربرد آن در زندگی روزمره است. نکته جالب توجه اینکه اختصاص بخشی از زمان سفر برای انتخاب و خرید هدایا و سوغاتی اجتناب ناپذیر است. اگر قصد سفر به باکو را دارید، به هنگام خرید باید توجه داشته باشید که اجناس عرضه شده برای سوغاتی در این شهر از لحاظ کیفیت و قیمت دارای تنوع بسیاری بوده و حتی از فروشگاهی به فروشگاه دیگر متفاوت است. ولی در میان این تنوع، برخی از کالاها به عنوان رایج‌ترین و مشهورترین سوغات شهر تاریخی باکو شناخته شده‌اند که در صورت تمایل می‌توان نمونه‌های مرغوب آن‌ها را از فروشگاه‌های سوغات واقع در ایچری شهر (Icheri Sheher) - ارگ باکو- برای تحفه سفر تهیه کرد.


آهن‌رباهای تزئینی


سوغات باکو


امروزه، آهن‌رباها را به شکل ابزار تزئینی می‌توان در همه‌جا به ویژه بر روی یخچال آشپزخانه‌ها مشاهده کرد. از این ایده برای تهیه سوغات در اقصی نقاط دنیا استفاده شده و نمادهای کشورها مانند بناهای تاریخی به شکل آهنربا به گردشگران عرضه می‌شود. همچنین این نمادهای آهنربایی گزینه بسیار مناسبی برای هدیه به دوستان و آشنایان نیز هستند. در شهر باکو نیز نمونه‌های از این هدیه زیبا مزین به تصاویری از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان به وفور یافت می‌شود.


کلاه و روسری


سوغات باکو


اگر علاقه‌مند به صنایع دستی و تهیه سوغات سنتی آذربایجان هستید، صنعت منسوجات بهترین انتخاب است؛ در شهر باکو می‌توان نمونه‌های بسیار زیبا و با ارزشی از جمله روسری‌های ابریشمی منقش و رنگارنگ موسوم به کلاقیی (kelagayi) را تهیه کرد. این روسری‌های زیبا و رنگارنگ با نقش بوته تزیین شده‌اند که نماد آتش در فرهنگ آذربایجان است، زیرا آیین زرتشت (آتش پرستی) دارای قدمتی تاریخی در فرهنگ این کشور بوده و نماد محافظت از ارواح شیطانی به شمار می‌رود.


ظروف سفالی


سوغات باکو


سفال نیز یکی دیگر از انواع صنایع دستی رایج در آذربایجان است و انواع ظروف مانند بشقاب یا کاسه و دسته‌های انار –یکی از نمادهای آذربایجان که در آشپزی آذربایجان نیز جایگاه مهمی دارد- دو یا سه تایی و مزین به نقش‌های زیبا عرضه می‌شوند.


نقاشی رنگ روغن (neft painting)


سوغات باکو


نفت یکی از منابع طبیعی و البته محل اصلی درآمد کشور آذربایجان است. البته به جز درآمد اقتصادی استفاده از نفت وارد حوزه هنر نیز شده و منجر به ایجاد سبک جالبی در نقاشی با نام نقاشی با نفت خام شده است. البته این نقاشی‌ها با استفاده از ترکیب رنگ‌های تهیه شده از روغن‌های گیاهی ترسیم می‌شوند و تصاویر آن‌ها اغلب از مناظر طبیعی آذربایجان، بناهای تاریخی و ... الهام گرفته شده‌اند.


استکان‌های رنگی (Armudu Glass)


سوغات باکو


آرمودو یا استکان‌های رنگی در زمره یکی از بهترین سوغات و البته صنایع دستی ارزشمند کشور آذربایجان قرار دارد و نمادی از فرهنگ این کشور به شمار می‌رود. قیمت این استکان‌ها از ۵ مانات -واحد پول آذربایجان- شروع شده و در برخی موارد تا ۱۵۰ مانات به ازای هر عدد استکان (بسته به جنس استکان اعم از شیشه، چینی یا نقره) افزایش می‌یابد.


فرش دستباف


سوغات باکو


فرش یکی دیگر از سوغات قدیمی شهر باکو است که اهالی آنجا خرید آن را به گردشگران پیشنهاد می‌دهند و فروشگاه‌های فرش را می‌توان در جایجای شهر مشاهده کرد. البته در این مورد نیز انواع مختلفی از فرش وجود دارد، ولی آذرخالچا (Azerkhalcha) قدیمی‌ترین و مرغوب‌ترین برند فرش در آذربایجان است که از سال ۱۹۲۸ فرش‌های مرغوب را به بازار عرضه می‌کند.


تخته نرد


سوغات باکو


تخته نرد علاوه بر جنبه تفریح و سرگرمی، دارای جنبه هنری نیز است و در جایجای ارگ باکو می‌توان تخته‌های چوبی دست‌ساز منقش به تصاویر سنتی باکو را مشاهده کرد.

حمل و نقل عمومی باکو

باکو، پایتخت کشور جمهوری آذربایجان و واقع در نواحی شمالی ایران است. گردشگران زیادی همه ساله از سراسر آسیا، به ویژه ایران به این شهر می‌روند. در این مقاله، به طور مختصر با وسایل نقلیه‌ی عمومی باکو آشنا خواهیم شد. در ادامه همراه کجارو باشید.


تبلیغات

رزرو هتل ، الی گشتبلیط هواپیما ارزانهمه چیز درباره ویزا

باکو دارای وسایل نقلیه‌ی عمومی مانند اتوبوس، تراموا، اتوبوس برقی و مترو است. وسایل نقلیه‌ی ذکر شده همگی ارزان و بسیار گسترده هستند اما کیفیت، میزان راحتی و امنیت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.


مترو


باکو


باکو تنها شهر آذربایجان است که دارای خدمات مترو است. متروی این شهر بسیار کارآمد بوده و ایستگاه‌های تمیز و امن هستند. قطارهای آن نیز پاکیزه هستند و از هر دو یا سه دقیقه، قطار جدیدی وارد ایستگاه‌های متروی باکو می‌شود. کرایه‌ی متروی این شهر ارزان است و میزان آن ارتباطی به طول مسیر ندارد. به عبارت دیگر، نرخ کرایه‌ی مترو در باکو ثابت است. این مترو، دو خط اصلی دارد. یکی از این خطوط به مرکز شهر منتهی می‌شود و دیگری در محور شمال غربی آن تردد می‌کند.


مقاله‌های مرتبط:


غذاهای محلی جمهوری آذربایجان، از غذای اصلی تا دسرهای خوشمزه

سوغات باکو، یادگارهایی از فرهنگ و هنر آذربایجان

فرودگاه بین المللی حیدر علی‌اف باکو، آذربایجان

تماشا کنید: یک روز در باکو، جمهوری آذربایجان

هر دو خط متروی یاد شده در ایستگاه مرکزی باکو به یکدیگر می‌رسند؛ یعنی ایستگاه‌های دوگانه‌ی «جعفر جبارلی» و «مای ۲۸» که البته نام ورودی اصلی ایستگاه، همان جعفر جبارلی است. نام ایستگاه نواحی قدیمی شهر «ایستگاه شوروی باکو» است. نام یکی دیگر از ایستگاه‌های مرکز شهر، «ساحل» است که در حوالی میدان «کمیسر ۲۶» واقع شده است. تنها ایستگاه بیرونی (خارج از زیرزمین) باکو، «باکیملی» نام دارد. در حال حاضر، متروی باکو دارای ۲۰ ایستگاه فعال است. جدیدترین ایستگاه متروی این شهر، «هزی آسلاناف» نام دارد که در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد. هزی آسلاناف از خط مرکزی امتداد یافته است و در سمت جنوب ایستگاه «احمدلی» قرار دارد. سکوی ایستگاه‌های متروی باکو ۱۰۰ متر طول داشته و ظرفیت آن، ۵ واگن قطار است. خط متروی شمال غرب به جنوب شرقی باکو اکنون در حال امتداد به سمت نواحی شمالی خود است و دو ایستگاه جدید آن نیز با نام‌های «ایستگاه نسیمی» و «ایستگاه آزادلیق» در حال ساخت‌وساز هستند. البته ایستگاه سومی به نام «لنجلیب» برای ساخت در این قسمت برنامه‌ریزی شده است. برنامه‌های دیگری نیز برای توسعه و گسترش خط ایستگاه هزی آسلاناف با چهار ایستگاه جدید وجود دارد که در نهایت به «گونشی» منتهی می‌شود.


ایستگاه‌های متروی باکو، با شکوه و جلال خاصی ساخته شده‌اند که باب میل طراحان زمان شوروی بوده است که در نوع خود، جزو جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. با این حال، ایستگاه‌های متروی این شهر نیاز به حفظ و نگهداری داشته و سرمایه‌گذاری در بخش نوسازی و بهسازی آن، امری ضروری به نظر می‌رسد. تمامی ایستگاه‌های متروی باکو به جز ایستگاه باکیملی، زیر زمین قرار دارند. اگر از نقشه‌های قدیمی استفاده می‌کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که نام برخی از ایستگاه‌ها پس از استقلال جمهوری آذربایجان از شوروی سابق، تغییر کرده است.


قطارهای متروی باکو از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱ بامداد روز بعد فعالیت می‌کنند. در باکو برای این که بتوانید از مترو استفاده کنید، بایستی یک کارت الکترونیکی تهیه کرده و تا حد مورد نیاز آن را شارژ کنید. حتی اگر بخواهید فقط یک بار سوار مترو شوید نیز باید این کارت الکترونیکی را تهیه کنید. در حال حاضر بلیط‌های تک‌سفره به جز کارت الکترونیکی اشاره شده، برای متروی باکو در دسترس نیست؛ البته تجهیزاتی که در ایستگاه‌های متروی این شهر نصب شده‌اند، این امکان را برای مسافران فراهم می‌کند. تلفن همراه در متروی باکو تحت پوشش آنتن‌دهی بوده و قابل استفاده است.


اتوبوس، اتوبوس برقی و تراموا


باکو


کرایه‌ی اتوبوس، اتوبوس برقی و تراموا در باکو در محل و به طور نقد به راننده پرداخت می‌شود. راهی برای دریافت برنامه‌ی حرکت و زمانبندی اتوبوس‌های باکو وجود ندارد اما نمونه‌ی کوچکی از این برنامه‌ها در ایستگاه‌های اتوبوس این شهر چسبانده شده است. اتوبوس‌ها و اتوبوس‌های برقی باکو از ۵ یا ۶ صبح شروع به کار کرده و تا ۱۱ شب و گاهی نیز تا ۱۲ شب به فعالیت خود ادامه می‌دهند. مینی‌بوس‌هایی نیز در باکو فعالیت می‌کنند که کرایه‌ی آن‌ها دو برابر اتوبوس‌ها بوده اما خدماتشان به مراتب بهتر است.


با استفاده از تراموآ می‌توانید به خیابان شهدای (Martyr's alley) باکو بروید. قدمت تراموآی باکو به دهه‌ی ۶۰ میلادی باز می‌گردد که اغلب اوقات نیز کار نمی‌کند.


خودروی شخصی


یکی از بهترین روش‌ها برای رفت‌وآمد در باکو، اجاره‌ی خودروی شخصی با راننده است. قیمت تقریبی اجاره‌ی خودرو به همراه راننده در باکو برای ۸ ساعت، در حدود ۱۲۰٫۰۰۰ تومان است.


تاکسی


باکو


بیشتر تاکسی‌های باکو به تاکسی‌متر مجهز نیستند. کرایه‌ی تاکسی مسیرهای مختلف در مرکز شهر، در حدود ۱۵۰۰۰ مانات است که اگر با راننده صحبت کنید، می‌توانید تا حدودی از میزان آن بکاهید. اگر زبان آذری یا روسی بلد نباشید، ممکن است رانندگان هزینه‌ای بیشتر از کرایه‌ی عرف، از شما طلب کنند. اغلب تاکسی‌های باکو فاقد کمربند ایمنی برای صندلی‌های عقبی هستند. رانندگان تاکسی باکو، عمدتا ارز کشورهای دیگر را قبول نمی‌کنند. بنابراین قبل از سفر به آذربایجان، بهتر است ارز این کشور یا مانات به همراه خود داشته باشید.


تنها دو شرکت تاکسیرانی در باکو فعالیت می‌کنند که یکی از آن‌ها دارای علامت زرد و دیگری دارای تاکسی‌های سفید با علامت آبی‌رنگ «تاکسی آذربایجان» است. تاکسی‌هایی که دارای پلاک آبی‌رنگ هستند، رسمی‌تر بوده و از امنیت بالایی نیز برخوردارند. در باکو نیز مانند ایران و روسیه می‌توانید در کنار خیابان ایستاده و از خودروهای شخصی برای رفتن به مقصد خود استفاده کنید؛ البته بهتر است با تاکسی به گشت‌وگذار بروید تا امنیتتان نیز حفظ شود.


ون


باکو


در باکو نیز مانند دیگر کشورهای نواحی قفقاز، تاکسی‌های ون وجود دارد. این تاکسی‌ها عمدتا ون‌های روسی ۱۲ صندلی یا ون‌های غربی و اروپایی هستند. در باکو سوار شدن ۱۵ نفر به یک ون ۱۰ نفره، امری رایج است. این تاکسی‌ها در مسیر خود حرکت می‌کنند و اگر مسافری در راه ببینید توقف می‌کنند. این ون‌ها برنامه‌ی خاصی ندارند و تنها هنگامی که ظرفیتشان تکمیل شود، حرکت می‌کنند. برای گردشگرانی که تنها به باکو سفر می‌کنند، رفت‌وآمد با ون بهترین و ارزان‌ترین روش است.


سفر به باکو

باکو شهر زیبایی است که مراکز خرید لوکس و بزرگ را در کنار بازارها و مغازه‌های کوچک قدیمی، ترکیب کرده است. در این شهر از آخرین محصولات مد گرفته تا صنایع دستی و اشیای عتیقه را به راحتی می‌توانید پیدا کنید. البته سوغات سنتی باکو طرفداران بیشتری در میان گردشگران دارند.

فروشگاه TsUM

این فروشگاه، بزرگترین دپارتمان استور باکو است که در مرکز شهر در میدان فواره (Fountain Square) قرار دارد. در این فروشگاه تقریبا هر چیزی که نیاز داشته باشید، پیدا می‌شود. از محصولات داخلی، صنایع دستی و محصولات برندهای برتر گرفته تا هر آن چیزی که برای مصرف روزانه نیاز دارید.

خیابان نظامی

باکو

خرید در باکو، خیابان نظامی
این خیابان یکی از مشهورترین خیابان‌های خرید در باکو است که به خاطر تنوع فروشگاه‌ها معروف است. از سوپرمارکت‌های بزرگ تا فروشگاه‌های کوچک سوغاتی را می‌توانید در این خیابان پیدا کنید. نام این خیابان از شاعر معروف پارسی، نظامی گنجوی گرفته شده است.

میدان فواره (Fountain Square)

باکو

این میدان در مرکز شهر باکو قرار دارد و میزبان فروشگاه‌های لوکس و بهترین و مجلل‌ترین هتل‌ها و رستوران‌های آذربایجان است. اگر به دنبال برندهای برتر می‌گردید در این منطقه آنها را پیدا خواهید کرد.

سوپرمارکت آمریکانا

راهنمای حمل و نقل عمومی در باکو
رستوران های باکو، عرضه کننده غذاهای سنتی و مدرن
این سوپرمارکت بیشتر محصولات وارد شده از آمریکا، هند و دبی را عرضه می‌کند. کیفیت کالاها بسیار خوب است در حالی که قیمت‌های آنها در مقایسه با سایر رقبای این سوپرمارکت، ارزان‌تر است.

Ramstore

این فروشگاه، بزرگترین سوپرمارکت باکو است که پنج شعبه در سراسر شهر دارد. هم محصولات داخلی و هم محصولات وارداتی از کشورهای همسایه مثل ترکیه، در این سوپرمارکت پیدا می‌شود.

بازار بزرگ

در بازار بزرگ باکو می‌توانید انواع لباس، سوغات، صنایع دستی و کالاهای سنتی را خریداری کنید.

بازارهای قدیمی یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید کردن در باکو هستند. در این بازارهای قدیمی علاوه بر اینکه با تاریخ و فرهنگ آذربایجان آشنا می‌شوید، می‌توانید محصولات متنوع را در محیطی جالب و دیدنی خریداری کنید. اگر در چانه زدن با فروشنده‌ها ماهر باشید، می‌توانید تخفیف‌های خوبی بگیرید.

Mall 28

باکو

یکی از بزرگترین و کامل‌ترین مراکز خرید باکو، مرکز خرید ۲۸ است که علاوه بر امکانات تجاری و خرید، امکانات تفریحی و سرگرمی‌های مختلف را در خود جای داده است. این مجموعه در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۲ افتتاح شده است.

در این مرکز که در قلب باکو واقع شده، در حدود ۲۷۰ برند بین‌المللی و داخلی از جمله دپارتمان استورها، بندهای مطرح مد و پوشاک، سبک زندگی، لوازم ورزشی، لوازم الکترونیکی، لوارم منزل و... محصولات خود را عرضه می‌کنند. یک مجموعه‌ی بزرگ تفریحی خانوادگی، مجموعه‌ی سینمایی با ۶ پرده و بیش از ۱۶ کافی‌شاپ و رستوران هم در این مجموعه وجود دارند.  

ساعت کار بخش‌های مختلف این مرکز به شرح زیر است:

فروشگاه‌ها هفت روز هفته از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب
رستوران‌ها و فودکورت هفت روز هفته از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب
سوپرمارکت‌ها هفت روز هفته از ۹ صبح تا ۱۰ شب
مرکز سینمایی مجموعه هم از ۱۰ صبح تا دیروقت پذیرای گردشگران است.
از ویژگی‌های این مرکز خرید که باعث شده مورد استقبال گردشگران قرار بگیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرار داشتن در مرکز شهر
نزدیکی به ایستگاه مترو
تفریحات و سرگرمی برای بچه‌ها
رستوران‌هایی که غذاهای لذیذ و بین‌المللی سرو می‌کنند
وجود مرکز سینمایی و تماشای جدیدترین فیلم‌ها در سینمای سه بعدی
استراحت در تراس روباز
ارائه‌ی مجموعه‌ی کاملی از برندهای برتر
قیمت‌های معقول و تخفیف‌ به مناسبت‌های مختلف
اتاق‌های مادر و کودک
تنوع محصولات
معماری چشمگیر
مرکز خرید پارک بولوار (Park Bulvar)

باکو

پارک بولوار یک مرکز خرید چندطبقه است که در بلوار آذربایجان قرار دارد. این مرکز خرید، ۵ دقیقه پیاده با ایستگاه متروی Sahil فاصله دارد. بنای این مجموعه ترکیبی از ویژگی‌های معماری شرق و هنر مدرن غرب را در خود جای داده است. این مرکز شش طبقه است که دو طبقه‌ی آن زیر زمین قرار دارند. مساحت کلی مجموعه، ۱۷ هزار مترمربع است. پارکینگ این مرکز ظرفیت ۵۵۰ اتومبیل را دارد.

این مرکز خرید شامل ۹۹ فروشگاه است که مساحت‌های آنها از ۵۰ مترمربع تا ۳۷۰ مترمربع متغیر است. یک سوپرمارکت بزرگ، شش تالار سینمایی، سینمای سه بعدی و آسمان‌نما، زمین بازی کودکان با عنوان هپی لند (Happy Land)، استودیوی عکاسی، رستوران وی‌آی‌پی با نمای خلیج باکو، سالن بولینگ، فودکورت و... از دیگر امکانات این مجموعه هستند. طبقه‌ی اول و دوم این مرکز به فروشگاه‌های لوکس و کافه اختصاص دارند. رستوران‌های این مجموعه غذاهای ترکی، روسی، ایتالیایی، چینی، مکزیکی و آذربایجانی سرو می‌کنند.

از میان مشهورترین نام‌هایی که در این مرکز خرید خواهید دید، می‌توان به آدیداس، نایکی، جک اند جونز، منگو و... اشاره کرد.

پورت باکو مال (Port Baku Mall)

درهای این مرکز خرید بزرگ و زیبا در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴ به روی گردشگران گشوده شد. برندهای جدید و مطرح در این مجموعه‌ی سه طبقه که ۳۲ هزار مترمربع وسعت دارد، معرفی شده‌اند. در این مجموعه علاوه بر اینکه می‌توانید از برترین برندها بازدید کنید، بهترین رستوران‌ها و کافه‌ها پذیرای شما خواهند بود.  

نام‌های مشهوری چون آرمانی، رالف لورن، والنتینو، الکساندر مک‌کویین، هوگو باس و... را در این مجموعه خواهید دید. زیورآلات از برندهای مشهوری چون Tiffany&Co، IWC، لوور، Tag Heuer و... بخش دیگری از این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

طبقه‌ی سوم به پوشاک و وسایل مخصوص کودکان اختصاص دارد. چندین رستوران هم در این طبقه وجود دارد.

ساعت کار بخش‌های مختلف این مجموعه به شرح زیر است:

فروشگاه‌ها هفت روز هفته از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب
رستوران‌ها هفت روز هفته از ۱۰ صبح تا ۱۱ شب
سوپرمارکت‌ها هفت روز هفته از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب
مرکز خرید گانجلیک (Ganjlik)

باکو

این مرکز تجاری تفریحی، ۵۰ هزار مترمربع وسعت دارد و در شمال مرکز شهر و در مجاورت استادیوم فوتبال توفیق بهرامف قرار دارد. این مرکز به سادگی از طریق ایستگاه متروی گانجلیک در دسترس است.

برندهای مختلف بین‌المللی و داخلی، رستوران‌ها و کافه‌های مختلف و تراسی با چشم‌انداز زیبا از شهر، بخش‌های مختلف این مجموعه را تشکیل می‌دهند. مجموعه‌ی سینمایی، مرکز تفریحی خانواده و سالن بولینگ هم در این مرکز برای سرگرمی گردشگران در نظر گرفته شده است.

درباره باکو

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است که بزرگترین شهر و بزرگترین بندر این کشور نیز محسوب می‌شود. امروزه باکو به یکی از مقاصد گردشگری، به خصوص برای ایرانی‌ها تبدیل شده است. هموطنان ترک‌زبان هم که آشنایی کامل به زبان آن‌ها دارند (کشور آذربایجان زمانی جزو آذربایجان ایران بود)، علاقه‌ی زیادی به سفر به آذربایجان و باکو دارند. با کجارو همراه باشید تا با حقایق آن بیشتر آشنا شوید.


تبلیغات

رزرو هتل ، الی گشتبلیط هواپیما ارزانهمه چیز درباره ویزا

مقاله‌های مرتبط:


حقایق جالب در مورد ایروان، ارمنستان

حقایقی جالب در مورد استانبول

باکو در سواحل غربی دریای خزر و در شبه‌جزیره‌ی «آب شوران» قرار دارد و یکی از نفت‌خیزترین مناطق جهان است. بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی نیز برای تحصیل به باکو می‌روند. اگر دوست دارید به این شهر سفر کنید، با ما باشید تا ۱۵ حقیقت جالب آن را با شما درمیان بگذرایم:


۱. مساحت کل باکو ۲۱۳۰ کیلومتر مربع است.


۲. باکو ۵۱۸ کیلومتر مربع از لندن بزرگتر است.


باکو جمهوری آذربایجان


۳. طبق آمار سال ۲۰۱۵ جمعیت باکو ۲ میلیون و ۳۷۴ هزار نفر است. 


۴. باکو ۲۸ متر پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد.


۵. باکو جزو دو پایتخت در جهان است که پایین‌تر از سطح دریا قرار دارند؛ پایتخت دیگر آمستردام است.


۶. تاریخ باکو غنی است و در گذشته و از دوران روم باستان، در مسیر تجارت کالا بین آسیای مرکزی و غرب قرار داشت.


باکو جمهوری آذربایجان


۷. آب گرم نفتالان یک آب گرم طبیعی است که ۶ قرن قبل از میلاد مسیح میان مردم محبوب بود و گفته می‌شود برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.


۸. «مانات» پول واحد مردم آذربایجان و باکو است.


۹. در سال ۲۰۱۴، ۲۱۶۰۰۰۰ گردشگر خارجی به آذربایجان آمدند و بسیاری از آن‌ها برای بازدید از تاریخ غنی و ساختمان‌های مدرن این شهر مانند «برج شعله» از باکو بازدید کردند.


باکو جمهوری آذربایجان


۱۰. در قرن ۱۹ اولین چاه مدرن نفت در باکو حفر شد و اولین تانکر نفت جهان هم از بندر باکو حرکت کرد.


۱۱. در سال ۱۹۳۰ روش حفاری نفت به صورت مورب در باکو تاسیس شد که بعد از آن در سایر نقاط جهان هم اجرا شد.


۱۲. در سال ۱۹۰۱، بیش از نیمی از نفت جهان را باکو استخراج کرده بود.


۱۳. در اتحاد جماهیر شوروی، اولین قطار برقی و راه‌آهن در سال ۱۹۲۶ در باکو راه‌اندازی شد.


باکو جمهوری آذربایجان


۱۴. در سال ۱۹۷۷ اولین کارخانه‌ی تولید سیستم‌های تهویه‌ی هوای بومی در اتحاد جماهیر شوروی، در باکو افتتاح شد. این سیستم‌های تهویه نه تنها به نقاط دیگر شوروی، بلکه به کشورهای خارجی هم صادر می‌شد.


۱۵. همه می‌دانیم که هزینه‌ی جایزه‌ی نوبل از درآمد آلفرد نوبل تامین می‌شود؛ اما شاید بسیاری از شما ندانید که بخشی از این درآمد از پول نفت باکو به دست می‌آمد که آلفرد نوبل در اواخر قرن ۱۹ سهمی در آن داشت.


سفر به باکو

منطقه‌ی قفقاز از تنوع نژادی و فرهنگی بسیار خوبی برخوردار است و در هر منطقه و کشور آن می‌توان فرهنگ‌های به واقع جذابی را پیدا کرد. جمهوری آذربایجان و به خصوص باکو نیز از این قاعده مستثنی نیستند.


از آنجایی که این شهر اغلب بخشی از ایران بوده است، امروزه مردم کشور ما با سفر به این شهر احساس غریبی چندانی نخواهند کرد و به راحتی می‌توان رگه‌های عمیقی از فرهنگ ایرانی را در این شهر و حتی سراسر جمهوری آذربایجان هم پیدا کرد.


بخش قدیمی و تاریخی باکو با ساختمان‌های باشکوهش که یادآور هنر شگفت‌انگیز مردمان گذشته است، در کنار معماری‌های نوین جذابیت بسیار جالبی دارد که به راحتی هرکسی را شیفته‌ی خود می‌کند.


اطلاعات ضروری    آب و هوا    هزینه‌های مرسوم    کاخ شروان‌شاهان    قلعه دختر    خیابان شهدا    بلوار شهر    مرکز حیدر علی‌یف    کوه آتشین    ونیز کوچک


یاکو


اطلاعات ضروری


اختلاف ساعت با تهران: ۳۰+

زبان رسمی: ترکی آذربایجانی

واحد پول: منات (AZN)

واحد پول مورد استفاده در مطلب: دلار آمریکا

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دو شاخه نوع C،F)

پیش شماره کشور: ۹۹۴+

پیش شماره شهری: ۱۲

جهت رانندگی: راست

باکو


آب و هوا


واقعیت جالب در مورد باکو این است که میانگین دمای سالیانه (۱۴/۲ درجه سانتی‌گراد) منطبق بر میانگین دمای کل خشکی زمین است. تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های خنک، نمناک و شادی‌بخش از خصیصه‌های آب و هوایی این ناحیه محسوب می‌شوند. با این وجود، با توجه به حضور دریای خزر، درجه حرارت گردشی فصلی پایین‌تر از بسیاری از مناطق قاره‌ای در این محدوده‌ی جغرافیایی (حدود ۴۰ درجه شمالی) است.


باکو


هزینه‌های مرسوم


هزینه هاستل (خوابگاه)


برای یک شب اقامت در هاستل‌ها، بسته به کیفیت اتاق‌ها باید مبلغی بین ۱۰ تا ۴۸ دلار هزینه کنید.


هزینه اقامت در هتل


میانگین قیمت انواع هتل بر اساس کیفیت و تعداد ستاره به شرح زیر است:


۳ ستاره ۳۱ تا ۷۲دلار(۲۵۲/۰۰۰ تومان)

۴ ستاره ۳۰ تا ۱۸۱ دلار(۶۳۳/۵۰۰ تومان)

۵ ستاره ۸۴ تا ۹۰۱ دلار( ۳/۱۵۳/۵۰۰ تومان)

باکو


باکو


متوسط قیمت مواد غذایی


یک وعده غذا در رستوران‌های ارزان: ۴/۸۵ دلار(۱۶/۹۷۵ تومان)


یک وعده غذای دو نفره در رستوران‌های سه ستاره: ۲۷/۳ دلار(۹۵/۵۵۰ تومان)


مک دونالد: ۴/۲۵ دلار(۱۴/۸۷۵ تومان)


باکو


اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود ۲۷ و ۲۱ دلار ( حدود ۷۳ تا ۹۵ هزار تومان) تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.


غذا باکو


هزینه حمل و نقل عمومی


بلیت تک سفره (مترو، اتوبوس): ۰/۱۲ دلار( ۴۲۰ تومان)

تاکسی (تعرفه عادی سوار شدن): ۰/۶۱ دلار(۲/۱۳۵ تومان)

1 کیلومتر تاکسی (تعرفه عادی): ۰/۴۲ دلار(۱/۴۷۰ تومان)

1 ساعت انتظار تاکسی (تعرفه عادی): ۱/۸۲ دلار (۶/۳۷۰ تومان)

هر لیتر بنزین: ۰/۴۳ دلار(۱/۵۰۵ تومان)

باکو


باکو


توصیه برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها


مهمان مردم محلی شوید!


احتمالا با سایت کوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. ارزان‌ترین اتاق‌ها در باکو خوابگاه‌های اشتراکی هستند که حدود ۱۰ دلار( حدود ۳۵ هزار تومان) قیمت دارند. اگر همیشه در حال سفر هستید، احتمالا دوست دارید از پرداخت چنین هزینه‌ای اجتناب کنید. خب مشکلی نیست! سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد.


این سایت فرصتی را در اختیار شما می‌گذارد تا به جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می توانید دوست‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.


بیشتر بخوانید: کوچ‌سرفینگ، شبکه اجتماعی گردشگری


جاذبه‌ها


کاخ شروان‌شاهان (SHIRVANSHAHS’ PALACE)


کاخ شروان‌شاهان پشت دیوارهای شهر قدیمی (ایچری‌شهر) واقع شده است. بنای مذکور که یکی از قدیمی‌ترین نمادهای باکو به شمار می‌رود در قرن پانزدهم میلادی (همزمان با اواخر حکومت عباسیان و درست زمانی که باکو به عنوان پایتخت پادشاهی شروان‌شاه برگزیده شد) ساخته شده است. این بنا در سال ۲۰۰۰ میلادی به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. این کاخ با پیاده‌روی از ایستگاه متروی ایچری‌شهر حدود ۵ دقیقه فاصله دارد.


کاخ شروان شاهان باکو


کاخ شروان شاهان باکو


کاخ شروان شاهان باکو


کاخ شروان شاهان باکو


قلعه دختر (THE MAIDEN TOWER)


قلعه دختر (به آذربایجانی قیزقالاسی) یکی از بناهای تاریخی جالب توجه در باکو است که قدمت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد. قلعه دختر با ارتفاع۲۹/۵ و عرض ۶ متر یکی از آثار ارزشمند فهرست میراث جهانی یونسکو (ثبت در سال ۲۰۰۰) به شمار می‌رود که همین موضوع به خوبی اهمیت آن را روشن می‌سازد. در روزگار دور بنای مذکور به عنوان نیاشگاه آناهیتا زیارتگاه زرتشتیان محسوب می‌شده است. این قلعه بعد از اینکه در سال ۱۹۶۰ مورد مرمت قرار گرفت، تبدیل به یک موزه شد تا بتوان به راحتی از ظرفیت‌های آن بهره برد. درست مانند کاخ شروان‌شاه، این بنا هم درون دیوارهای شهر قدیمی جای گرفته است و می‌توان با پای پیاده هم به آن دسترسی پیدا کرد.


قلعه دختر باکو


قلعه دختر باکو


قلعه دختر باکو


قلعه دختر باکو


خیابان شهدا (MARTYRS’ LANE AND FLAME TOWERS)


در دوره‌ی اتحاد جماهیر شوروی این خیابان به دنبال نام رهبر بلشویک شوروی به عنوان پارک کیروف شناخته می‌شد. پس از قتل عام مردم آذربایجان به دست نیورهای نظامی شوروی در دهه ۹۰ میلادی، هرساله در ۲۰ ژانویه بزرگداشتی برای تمام کشته‌شدگان برگزار می‌شود. آرامگاه این شهیدان با نظم خاصی در این خیابان ردیف شده است. این مکان امروزه نماد افتخاری برای تمام آذربایجان و استقلالش به شمار می‌رود. همچنین از اینجا می‌توانید چشم اندازی بسیار زیبا از دریای خزر و خلیج باکو را تماشا کنید و همچنین از نزدیک به دیدن برج‌های شعله بپردازید.


خیابان شهدا باکو


خیابان شهدا باکو


خیابان شهدا باکو


خیابان شهدا باکو


بلوار شهر


بلوار شهر (به طور رسمی پارک ملی دریاکنار) مکانی عالی برای تماشا دریای خزر و زیباترین چشم‌اندازهای شبانه‌ی باکو است. مراکز خرید، مراکز تجاری، رستوران‌ها، چایخانه‌ها و گیاهان زیبا از جمله اصلی‌ترین جاذبه‌هایی هستند که می‌توانید در اینجا از آن‌ها لذت ببرید. به علاوه اگر به دنبال مکانی مناسب برای قدم زدن هستید، احتمالا جایی بهتر از این پارک پیدا نخواهید کرد. همچنین اگر هوای بسیار گرم باکو شما را اذیت کرد، می‌توانید برای تنفس هوای خنک‌تر و تازه‌ای که از سمت دریا می‌آید، مدتی را در اینجا سپری کنید. مهمتر از همه، تجربه‌ی قایق سواری روی دریای خزر به تجربه‌ای فراموش نشدنی تبدیل خواهد شد. بهترین زمان برای حضور در این ناحیه شب هنگام است.


بلوار شهر باکو


موزه تاریخ باکو


این موزه زمانی اقامتگاه خانوادگی زین العابدین تقی‌یف، سرمایه گذار ثروتمند آذربایجانی بود که امروزه به عنوان موزه‌ی تاریخ باکو استفاده می‌شود. در این موزه می‌توانید با مشاهده‌ی آثار متوع و متعدد از تاریخ قدیمی تا عصر حاضر با فرهنگ و گذشته‌ی آذرایجان و منطقه به خوبی آشنا شوید. موزه تاریخ به ۳ بخش تقسیم شده است. اولین بخش دوران ماقبل تاریخ، اشیا قرون وسطی شامل سکه‌های باستانی، اشیا نظامی به همراه استخوان‌های انسان و مقبره‌ها را پوشش می‌دهد. دومین بخش مربوط به اموال شخصی افراد مشهور آذربایجان است و در بخش سوم هم می‌توانید اموال خانواده‌ی تقی‌یف را مشاهده کنید. بازدید از موزه در روزهای دوشنبه آخر هر ماه برای همگان رایگان است.


موره


موره


موره


گل فشان (MUD VOLCANOES)


گل فشان باکو در ۱۰ کیلومتری پارک ملی قبوستان واقع شده است. این گل فشان‌ها ساختاری کاملا منحصربه‌فرد دارند، به گونه‌ای که ارتفاع آن‌ها مانند دیگر گل فشان‌ها نیست و در مرتفع‌ترین حالت به ۲ متر می‌رسند. جالب اینکه نزدیک نیمی از گل فشان‌های جهان (بیش از ۳۵۰ دهنه از ۸۰۰ گل فشان) در آذربایجان قرار دارند. البته باید اشاره کنیم بزرگ‌ترین این گل‌فشان‌ها (۱۰۰۰ متر ارتفاع) هم در این کشور واقع شده است. حباب‌هایی که از این گل‌ فشان‌ها بیرون می‌زند، معمولا سردتر از تصورتان خواهد بود. گفته می‌شود گل این گل‌فشان‌ها برای پوست صورت و دلایل دارویی کاربرد زیادی دارد.


گل افشان باکو


گل افشان باکو


گل افشان باکو


گل افشان باکو


مرکز حیدر علی‌یف (HEYDAR ALIYEV CENTER)


مجموعه فرهنگی حیدر علیف در باکو که توسط معمار برجسته، «زاها حدید» طراحی شده است، مکانی عالی برای سپری کردن اوقاتتان به شمار می‌رود. طراحی خلاقانه‌ی بنای مذکور به خوبی یادآور سبک کاری این هنرمند است. این مرکز شامل گالری یادبود حیدر علیف (فرمانروای آذربایجان در دوران اتحاد جماهیر شوروی بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۹ و ریاست جمهوری این کشور از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳)، گالری هنر، سالن‌های کنسرت و کتابخانه، رستوران و سالن کنفرانس است.


مرکز حیدر علی اف باکو


مرکز حیدر علی اف باکو


مرکز حیدر علی اف باکو


مرکز حیدر علی اف باکو


معبد آتشگاه (ZOROASTRIAN FIRE TEMPLE)


آتشگاه باکو ساختمانی قلعه مانند است که در ناحیه سوراخانی (۳۰ کیلومتری مرکز شهر) باکو قرار دارد. بنای مورد نظر دارای مجتمعی پنج‌گانه است که حیاط آن توسط خانه‌های روحانیان زرتشتی محاصره شده و در مرکز آن محرابی قرار دارد. این معبد به عنوان مکان آتش ابدی هم شناخته می‌شود. قدمت این معبد به قرن هجدهم و زمانی که تجار هندی برای فروش داروها و صنایع چوبی به باکو سفر می‌کردند باز می‌گردد. از آنجایی که باکو در مسیر جاده‌ی ابریشم واقع شده است، بازدیدهای مکرر تجار و فروشندگان شرقی به بخشی از زندگی مردم این کشور تبدیل شده بود. به دلیل اینکه این آتشگاه برای هر دو آیین زرتشتی و هندو مقدس است، بر سر ریشه‌ی اصلی آن اختلاف عقیده وجود دارد. گرچه در گذشته برای روشن ماندن آتشکده‌های این معبد از گازی که به صورت طبیعی از زیر آن بیرون می‌زد استفاده می‌شد، اما امروزه صرفا جهت مقاصد گردشگری از شهر باکو به این مکان گاز انتقال داده می‌شود.


آتشکده


پارک ملی قبوستان (GOBUSTAN NATIONAL PARK)


پارک ملی قبوستان (با نام رسمی چشم‌انداز فرهنگی سنگ‌نگاره‌های قبوستان) منطقه‌ای تپه‌ای و کوهستانی است که در جنوب شرقی رشته کوه‌های قفقاز قرار دارد. قبوستان بیشتر به خاطر سنگ نگاره‌هایش شهرت دارد که تاریخ آن‌ها به حدود ۴۰,۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. این مکان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌های تاریخ بشری در آذربایجان شناخته می‌شود و به خوبی بازتاب‌دهنده‌ی فعالیت‌های انسان‌های کهن مانند مراسمات رقص، مناظر شکار، تصاویر حیوانات و نجاری است. این مکان در حدود ۶۴ کیلومتری جنوب غربی باکو قرار دارد. آسان‌ترین راه برای دسترسی به این مکان استفاده از اتوبوس شماره ۸۸ یا ۱۲۰ از ایستگاه اتوبوس کنار ایستگاه مترو sahil و پیاده شدن در 20-ci sahe است. پس از آن سوار اتوبوس شماره ۱۹۵ شده و در منطقه قبوستان پیاده شوید. از آنجا سوار تاکسی شوید و ۵ دقیقه بعد در موزه‌ی قبوستان خواهید بود. از اینجا می‌توانید بلیت ورود به پارک را خریداری کنید.


پارک ملی باکو


پارک ملی باکو


پارک ملی باکو


کوه آتشین (YANAR DAGH)


کوه آتشین در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی باکو قرار دارد. دلیلی که ارزش سفر به این ناحیه و تماشای این کوه را بالا می‌برد آتش همیشه روشنی است که منظره‌ی بسیار جذابی به کوه بخشیده است. این آتش از ذخایر گاز زیر زمینی و بدون لوله نشات می‌گیرد.


کوه آتشین باکو


کوه آتشین باکو


ونیز کوچک


در در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی کافه میرواری (Mirvari cafe)، پارک آبی ونیز کوچک، سینما بهار و مراکز سرگرمی دیگری در بلوار باکو ساخته شد که تا به امروز پابرجا هستند. «ونیز کوچک» در بلوار باکو در واقع شهرکی کوچک است که در دهه‌ی ۶۰ ساخته شد. مساحت این مکان به بیش از ۱۰,۰۰۰ متر مربع می‌رسد. امروزه این مکان دو جزیره بزرگ و چندین جزیره‌ی کوچک دارد. اگر دوست دارید در مکانی خاص مشابه ونیز قایق سواری کنید، غذای خوب میل کنید و اوقات خوشی را سپری کنید، حتما به این مکان سر بزنید.


ونیز کوچک


ونیز کوچک